Eindtermen, vakoverschrijdend leren, ervaringsgericht werken, leren met plezier, samenwerken over leeftijdsgrenzen heen, … Het zijn populaire termen in de onderwijsvernieuwing. Maar slagen scholen erin om die begrippen ook daadwerkelijk toe te passen?
Welnu, op een Sudbury school gebeurt het allemaal, en dan “echt”.
Hoe doen we dat dan? Wat maakt Sudbury onderwijs dan zo anders?
Eigenlijk is het simpel. Door los te laten en het leerproces terug te geven aan de “leerling” zelf. Door erop te vertrouwen dat kinderen capabele mensen zijn die zullen leren wat ze daadwerkelijk nodig hebben als de omgeving hen dat toelaat. Door in te gaan op vragen en activiteiten mogelijk te maken die studenten initieren. Door te prikkelen en een rijke omgeving te scheppen.
Hoe gebeurt dit leren dan concreet? De waarheid is dat daar geen eenduidig antwoord op te formuleren valt. Elk kind is anders en uniek, ook in de manier waarop het dingen leert. Leren gebeurt organisch, soms chaotisch, vaak onzichtbaar en vooral leuk, ongecontroleerd en soms razendsnel. Plots kan het kind optellen, en niemand weet precies waar, wanneer en hoe het dat heeft geleerd.
Om jullie een idée te geven van hoe kinderen bij ons leren, schetsen we een willekeurige dag op school, zo uit het leven gegrepen.
Dinsdag 24 april 2012
Elliot (6) komt aan op school met een lintmeter die hij thuis in mama’s lade heeft gevonden. Het ding fascineert hem geweldig en hij stormt ermee naar de bovenste verdieping van de school om het nader te bestuderen.


Als ze weer binnenkomen zit Wouter papieren robots en auto’s te vouwen. Dat willen Elliot en Gust ook wel. Wouter gaat met hen op de computer op zoek naar modellen om te printen. Elliot kiest een raket, Gust een sportauto.


Na de lunchpauze wordt er op de trampoline gesprongen, gelezen, spelletjes gespeeld, gekletst.
Louis bekijkt filmpjes op z’n laptop. William is aan de slag met z’n puzzel. Gust wil helpen en gaat een grote pot halen om puzzelstukjes in te sorteren. Helpen met puzzelen lukt niet, maar hij wil wel graag toekijken. Elliot komt erbij zitten met een nieuw papieren model. Gust haalt zijn werkje er ook terug bij. Ze vergelijken. Elliot wil toch een ander model, een coole robot van wel 5 pagina’s. Maaike helpt hem printen en ze gaan samen knippen.
Gust:” Ik kan tellen tot 100, en hij telt:100, 200, 300, …1000
Louis (16):” Ja, maar er komt wel nog vanalles tussen.”
Gust kijkt verward. Louis legt uit. Maaike schrijft het op het bord en Gust telt mee.
Gust vertelt Louis een mop over apen. “Er zitten 100 apen in een boom. Eentje valt eruit. Hoeveel zitten er nog in?”
L:”99”
G:” Nee, 0, want het zijn na-aapjes. Hij ligt krom van het lachen.
L: (glimlachend)”Die is wel droog.”
Gust wil zijn mop op het bord tekenen, maar heeft wat moeite met het cijfer 9. Hij vraagt om het voor te tekenen. Hij wil ook verder tellen en vraagt Maaike om de cijfers en getallen op het bord te schrijven. Als Maaike telefoon krijgt wil Gust zelf eens proberen. Ook Wouter helpt een handje mee. Gust blijft gefascineerd toekijken en meetelllen.
Gust en Elliot hebben het tellen vanaf 100 beet en ze gaan enthousiast willekeurige getallen benoemen. Maaike schrijft ze op het bord en zij lezen ze om ter snelst af.
De rust keert terug, er wordt gelezen, gecomputerd, geknipt en gekleurd. Er onststaat een gesprek over film en wanneer de eerste film werd gemaakt. Er wordt druk opgezocht op Wikipedia. Iedereen wil weten welke film er in zijn geboortejaar uitkwam. Gust wil ook wat foto's nemen.
Elliot en Gust gaan weer voor het bord vol getallen staan en beginnen getal per getal uit te wissen. Gust: ” Ik doe alles met een 6.” Elliot:” Ik alles met een 2!”
Daarna gaan ze letterlijk “uitgeteld” op de trampoline springen.
Zo kan leren dus ook: organisch, spontaan, ongedwongen, aanstekelijk, en gewoon heel erg leuk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten