dinsdag 8 mei 2012

Wat en hoe leren kinderen op een Sudbury school?



Eindtermen, vakoverschrijdend leren, ervaringsgericht werken, leren met plezier, samenwerken over leeftijdsgrenzen heen, … Het zijn populaire termen in de onderwijsvernieuwing. Maar slagen scholen erin om die begrippen ook daadwerkelijk toe te passen?
Welnu, op een Sudbury school gebeurt het allemaal, en dan “echt”.

Hoe doen we dat dan? Wat maakt Sudbury onderwijs dan zo anders?
Eigenlijk is het simpel. Door los te laten en het leerproces terug te geven aan de “leerling” zelf. Door erop te vertrouwen dat kinderen capabele mensen zijn die zullen leren wat ze daadwerkelijk nodig hebben als de omgeving hen dat toelaat. Door in te gaan op vragen en activiteiten mogelijk te maken die studenten initieren. Door te prikkelen en een rijke omgeving te scheppen.

Hoe gebeurt dit leren dan concreet? De waarheid is dat daar geen eenduidig antwoord op te formuleren valt. Elk kind is anders en uniek, ook in de manier waarop het dingen leert. Leren gebeurt organisch, soms chaotisch, vaak onzichtbaar en vooral leuk, ongecontroleerd en soms razendsnel. Plots kan het kind optellen, en niemand weet precies waar, wanneer en hoe het dat heeft geleerd.

Om jullie een idée te geven van hoe kinderen bij ons leren, schetsen we een willekeurige dag op school, zo uit het leven gegrepen.

Dinsdag 24 april 2012

Elliot (6) komt aan op school met een lintmeter die hij thuis in mama’s lade heeft gevonden. Het ding fascineert hem geweldig en hij stormt ermee naar de bovenste verdieping van de school om het nader te bestuderen.


William (16) en Wouter (13) zitten te lezen in de zitkamer. Maaike maakt de agenda van de schoolmeeting op. Elliot dartelt om hen heen met z’n nieuwste speeltje, de lintmeter, en meet alles op wat hij op z’n pad vindt: de radiator, het whiteboard, de boekenkast, … Dan is de salontafel aan de beurt. Die is best lang en hij vraagt even de hulp van Maaike. E: “Hoeveel staat hier?”. M:"De tafel is 1m20 lang."




Elliot speelt een spel op de computer. Gust (5) komt binnen en vraagt wat voor ding hij daar in z’n hand heeft. Hij wil ook wel eens meten. Elliot toont hem hoe het werkt en Gust is al snel even enthousiast. Ze meten zichzelf en hun medestudenten en gaan vergelijken. Wie is er de grootste? Hoeveel cm meet Gust meer dan Elliot? Ze willen het allemaal weten. Ze worden steeds ambitieuzer in hun meetplannen. Nu moet ook de zitkamer eraan geloven. De meter blijkt niet lang genoeg om de hele ruimte op te meten. Dan zijn de trap en de traphal aan de beurt. Wat kunnen ze nog meer meten? “Een boom!” bedenkt Elliot. Ze stormen naar buiten op hun sokken, niet te stuiten in hun enthousiasme. Hoogte, omtrek, breedte van de bomen wordt gemeten.













Als ze weer binnenkomen zit Wouter papieren robots en auto’s te vouwen. Dat willen Elliot en Gust ook wel. Wouter gaat met hen op de computer op zoek naar modellen om te printen. Elliot kiest een raket, Gust een sportauto.


William wil aan een puzzel beginnen van maar liefst 1000 stukken. “Wauw”, klinkt het bewonderend. Hij wil de meter van Elliot gebruiken om de grootte in te schatten. Hij zoekt een groot stuk karton om de puzzel op te leggen en vraagt Elliot  of die hem wil wil helpen met meten. William probeert  het karton uit te knippen met een schaar, maar het karton is te stug. Dan maar met het stanleymes. William geeft veiligheidsinstructies terwijl Elliot het karton helpt vasthouden.


Intussen zit Gust vastberaden een blauwe bus te maken. Hij laat zich niet uit z’n concentratie halen door alle commotie. “Het is veel werk, maar ik geef niet op.”


Na de lunchpauze wordt er op de trampoline gesprongen, gelezen, spelletjes gespeeld, gekletst.

Louis bekijkt filmpjes op z’n laptop. William is aan de slag met z’n puzzel. Gust wil helpen en gaat een grote pot halen om puzzelstukjes in te sorteren. Helpen met puzzelen lukt niet, maar hij wil wel graag toekijken. Elliot komt erbij zitten met een nieuw papieren model. Gust haalt zijn werkje er ook terug bij. Ze vergelijken. Elliot wil toch een ander model, een coole robot van wel 5 pagina’s. Maaike helpt hem printen en ze gaan samen knippen.


Gust:” Ik kan tellen tot 100, en hij telt:100, 200, 300, …1000
Louis (16):” Ja, maar er komt wel nog vanalles tussen.”
Gust kijkt verward. Louis legt uit. Maaike schrijft het op het bord en Gust telt mee.

Gust vertelt Louis een mop over apen. “Er zitten 100 apen in een boom. Eentje valt eruit. Hoeveel zitten er nog in?”
L:”99”
G:” Nee, 0, want het zijn na-aapjes. Hij ligt krom van het lachen.
L:  (glimlachend)”Die is wel droog.”
Gust wil zijn mop op het bord tekenen, maar heeft wat moeite met het cijfer 9. Hij vraagt om het voor te tekenen. Hij wil ook verder tellen en vraagt Maaike om de cijfers en getallen op het bord te schrijven. Als Maaike telefoon krijgt wil Gust zelf eens proberen. Ook Wouter helpt een handje mee. Gust blijft gefascineerd toekijken en meetelllen.
Elliot knipt verder stukken uit voor zijn papieren robot.










Gust en Elliot hebben het tellen vanaf 100 beet en ze gaan enthousiast willekeurige getallen benoemen. Maaike schrijft ze op het bord en zij lezen ze om ter snelst af.

De rust keert terug, er wordt gelezen, gecomputerd, geknipt en gekleurd. Er onststaat een gesprek over film en wanneer de eerste film werd gemaakt. Er wordt druk opgezocht op Wikipedia. Iedereen wil weten welke film er in zijn geboortejaar uitkwam. Gust wil ook wat foto's nemen.

Elliot en Gust gaan weer voor het bord vol getallen staan en beginnen getal per getal uit te wissen. Gust: ” Ik doe alles met een 6.” Elliot:” Ik alles met een 2!”
Daarna gaan ze letterlijk “uitgeteld” op de trampoline springen.










Aan het eind van de dag gaat iedereen z’n spullen opruimen. Elliot heeft geen zin en Gust probeert hem te overhalen: “Maar we moeten onze eigen rommel opruimen!”. Elliot wil niet en gaat naar beneden. Gust en Wouter dienen een klacht tegen Elliot in bij het juridisch comite omdat hij z’n spullen niet opruimt. Die klacht zal de volgende dag behandeld worden.

Zo kan leren dus ook: organisch, spontaan, ongedwongen, aanstekelijk, en gewoon heel erg leuk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten